Visste du det om avd. Gjøvik Service

Avdelingssjef for Gjøvik Service, Jørn Børresen, er helst på kontoret før syv hver morgen.
- Jeg liker å være ajour tidlig, slik at jeg får litt unna før medarbeidere og kunder begynner å ringe, forteller Jørn.

Stille i gangene er det likevel ikke, da det er flere morgenfugler på avdelingen som har mesteparten av sine kunder i industrisegmentet.

Dette er industrikundene opptatt av

- Det er mange produksjonsbedrifter her på Gjøvik, og vi ser at alle kundene innenfor industri er opptatt av de samme tingene: holde produksjonen i gang, optimalisering og HMS.

Blant annet har avdelingen 24/7 vaktordning for fabrikkene til Hunton som produserer asfalt, vindtettplater og trefiberisolasjon.

- Også er vi med på endringer i produksjonslinjer og vedlikehold for flere bedrifter innen bildeler og flere typer produksjonsbedrifter, utdyper Jørn.

I tillegg til produksjonsbedrifter har avdelingen flere gode, lokale hjørnestensbedrifter som kunder.

- Sulland Gruppen er en av våre absolutt største kunder, og det har jo også utviklet seg til en nasjonal kontrakt som kommer flere avdelinger til gode, sier Jørn.

Smart-teknologifag øker lønnsomheten

At Caverion-konsernet har bestemt seg for å satse på smart-teknologifag som automasjon, IKT & AV, sikkerhet og kjøling er Jørn veldig positiv til.

- Vi har hatt høy kompetanse på automasjon i mange år. Her ser vi at vi får bedre betalt, det er høyere marginer, færre konkurrenter og det er enklere å selge inn flere fag.

Jørn forklarer at når de selger et automasjonsanlegg trengs det elektrikere til å kable og koble ute, så er det automasjonsingeniører som programmerer jobben. Det er det samme med ventilasjon og kjøling, som ofte drar med seg andre fag.

- Automasjon, kjøling og ventilasjon bidrar rett og slett til økt lønnsomhet, sier Jørn. 

Erfaringsutveksling sikrer kompetanse

Gode kundeopplevelser er viktig, mener Jørn, og de starter inne på kontoret der vinnerlaget bygges.

- Skal våre medarbeidere gjøre en bra jobb, da må de ha god kompetanse. Derfor har vi fokus på erfaringsutveksling mellom de godt erfarne og de ferske.

Derfor er han klar på at om han skulle overbevise noen å jobbe på akkurat hans Caverion-avdeling hadde han sagt at de har ordnede forhold, kollegaer med høy kompetanse og lang erfaring.

Selv liker han best å jobbe med mennesker, medarbeidere og kundene, i tillegg til å ha fokus på de mål som skal oppnås.

- Når du har fokus og setter deg et mål, da oppnår du resultater. Det er så enkelt, men allikevel utfordrende, avslutter Jørn.

Kjappe fakta om avdelingen

Beskriv avdelingen med 3 ord:
Kundefokusert, samarbeidsvillige, resultatfokusert

Antall medarbeidere:
47

Antall medarbeidere per fag:
30 elektro, 7 automasjon, 3 klima, 2 sikkerhet

Antall lærlinger:
4 elektro-lærlinger, 1 på kjøling

Antall servicebiler:
30

Eksistert hvor lenge i lokalmiljø:
Gjøvik Elektriske i 1936, kjøpt opp av NEBB i 1980, ABB 1991, 2003 YIT og 2013 Caverion