Hvordan bygge vinnerlag og sikre topp prestasjoner på alle nivåer? Denne uka går stafettpinnen til avdeling Drammen, hvor vi har snakket med avdelingssjef Morten Majormoen. Med åpen dør tar Morten i mot alle med respekt, åpenhet og ærlighet. Det smitter over til medarbeiderne i den tverrfaglige avdelingen - som har gått fra over 10 til nærmest 0 prosent i sykefravær.
Å være tilstede for alle sine medarbeidere og se hver enkelt med respekt, åpenhet og ærlighet er viktig for å skape et vinnerlag, mener Morten.
- Alle skal bli sett, vi har stor takhøyde hvor både teamledere og jeg som avdelingssjef skal være tilgjengelig for alle våre medarbeidere.
Morten har alltid døra åpen, slik at terskelen for å stikke innom for å slå av en prat ikke blir for høy.
For to år siden, måtte de omstrukturere avdelingen for å tilpasse seg markedet og strategien til Caverion.
-Vi har klart å redusere sykefraværet som lå over 10 ned mot nesten 0%, og det kommer av respekt for våre medarbeidere ved å involvere og engasjere dem som mennesker.
- Andre tips er å gi tillit og ansvar slik at den enkelte kan styre sin egen arbeidsdag innenfor gitte rammer. Samt kontinuerlig oppfølging av forventninger og resultater. Både hva Caverion forventer av medarbeider, og hva medarbeider forventer av Caverion, er gode tiltak.
- I tillegg videreformidler vi både ris og ros fra kunder til de det gjelder. Ellers må vi bli mye flinkere til å skryte av de som lykkes enn vi gjør i dag, for vi har fantastiske folk som er engasjerte og stolte av jobben de gjør, sier den engasjerte avdelingssjefen.
I Drammensavdelingen bruker de teammøter godt for å skape lagfølelse, samt noen sosiale aktiviteter utenfor jobb som grillfest, aktivitetsdag og Go-kart.
- Vi skulle gjerne ønske det var et større handlingsrom i Caverion for sosiale aktiviteter. Det er viktig for å skape bedre samarbeid, understreker Morten.
I avdelingen Drammen Service finner du dyktige fagfolk med yrkesstolthet og en drivkraft for å øke Caverions resultater. De fokuserer på å levere til kunden uten feil, rapportere og sluttføre, uten å bli mast på. De har økt antallet fag solgt inn i offentlige avtaler, som har vært krevende og utfordrende, men også veldig morsomt, i følge Morten.
For å sikre topp prestasjoner må du selv være en god leder. Her vil avdelingssjefen også fremheve lederprogrammet One Step Ahead.
- Det har gjort meg til en bedre leder. Du blir mer våken og mer bevisst i hverdagen din. Å gjøre alt selv fant jeg raskt ut at ikke var den beste løsningen, derfor tilegnet jeg nøkkelpersoner tillit og ansvar. I samråd med hver enkelt medarbeider har vi ansvarliggjort, med klare forventninger.
- Ellers må vi skryte av oss sjøl og vise resultater som beviser at det vi gjør funker, og det gjør jeg månedlig og kvartalsvis til alle medarbeidere, forteller Morten.
3 ord som beskriver avdelingen:
Godt arbeidsmiljø. Engasjerte medarbeidere. Høy takhøyde.
Antall medarbeidere:
40
Antall medarbeidere per fag:
Elektro 32, Vent/klima 4, rør 2, sikkerhet 2
Antall lærlinger:
7, 3 nye på elektro
Antall servicebiler:
18
Hvor lenge har dere eksistert i lokalmiljøet:
Ca. siden 1962
Nevn noen lokale kunder:
Buskerud Fylkeskommune, Bauhaus, ABB, Hurum Kommune, Eidos